Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@03:44:06 GMT

خطبه‌خوانی، هنری منحصر به واقعه غدیر خُم است

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۲۹۴۶

خطبه‌خوانی، هنری منحصر به واقعه غدیر خُم است

مرشد ابوالفضل ورمزیار گفت: خطبه‌خوانی یکی از قالب‌های هنر سخنوری و نقالی است که تنها به روایت واقعه غدیر خُم می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مرشد ابوالفضل ورمزیار یکی از اساتید هنر نقالی و پرده‌خوانی است که نگاه تخصصی و ویژه‌ای به کار خود داشته و همچنان در پی افزایش توانایی‌ها و دانش خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرشد ورمزیار که تاکید بسیاری بر افزایش مطالعه دیگر نقالان به‌خصوص جوانان در امور کاری خود و متون کهن دارد در آستانه عید غدیر خُم ما را به «خطبه‌خوانی» آشنا می‌کند. هنری که در محدوده هنر سخنوری است و به واقعه غدیر خُم اختصاص دارد.

ورمزیار عنوان کرد:  آنچه از غدیر خُم در ذهن مردم باقی‌ و زنده مانده است مربوط به آدم‌هایی می‌شود که سرنوشتشان به واسطه واقعه غدیر تغییر کرد. آدم‌هایی که واقعه غدیر را به تایید و یا به نفی، آن را برای مردم هر کجای سرزمین خود روایت می‌کردند. سلمان فارسی یکی از تاییدکنندگان واقعه غدیر بود که آن را کوی به کوی نقل می‌کرد. بخشی از روایت واقعه غدیر منسوب به سلمان فارسی است. وقتی می‌گوییم منسوب است یعنی در ادبیات عامه پذیرفته شده است و استناد خیلی محکمی ندارد. اما از آنجایی که مردم به آن روایت علاقه‌ دارند و از نقلش لذت می‌برند تا به امروز تداوم داشته است.

وی ادامه داد: اما یکی از مخالفان ولایت امیرالمومنین مولا علی علیه السلام در واقعه غدیر «حارث بن نعمان» است. در مورد این شخص و سرنوشتش در قرآن نیز اشاره‌ای شده است. آیه 1 الی 3 سوره معارج قرآن کریم به این موضوع پرداخته است. چرا که «حارث بن نعمان» در واقعه غدیر با اعلام ولایت امام علی(ع) از سوی رسول اکرم(ص) مخالفت می کند و از ایشان سوالی می‌پرسد.

ورمزیار در همین راستا تصریح کرد: سوره مَعارِج هفتادمین سوره و از سوره‌های مَکّی قرآن که در جزء ۲۹ قرآن جای گرفته است. معارج یعنی «درجات»، این سوره را به این دلیل مَعارج می‌نامند که این کلمه در آیه ۳ این سوره آمده است. سوره معارج با نقل داستان کسی آغاز می‌شود که از خدا برای خود عذاب خواست. سپس خصوصیات قیامت و برخی از اوصاف و احوال مؤمنان و وضعیت کافران را بیان می‌کند و در آخر به مشرکان و کافران بیم می‌دهد و از قیامت می‌گوید. در شأن نزول آیات ۱ تا۳ سوره معارج آمده است، این آیات مربوط به واقعه غدیر و فردی است که ولایت امام علی(ع) را نپذیرفت.

وی افزود: «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ» آیات 1 الی 3 سوره معارج است که درباره واقعه غدیر نازل شده است. ترجمه این آیه به معنای «درخواست‌كننده‏‌اى عذابى را كه واقع‌شدنى است درخواست كرد، عذابى كه‏ ويژه كافران است، و آن را بازدارنده‏‌اى نيست» است.

ورمزیار با اشاره به این آیه گفت: پس از آنکه پیامبر(ص) مسئله ولایت علی(ع) را به مردم اعلام کرد، شخصی به نام «نعمان بن حارث فهری» نزد ایشان آمد و با حالت اعتراض به پیامبر گفت: «ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی. ما هم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی نشدی تا اینکه این جوان را منصوب کردی و او را ولی ما قرار دادی. آیا این اعلام ولایت از ناحیه خودت بوده، یا از سوی خدا؟» وقتی حضرت به او فرمود که از ناحیه خداوند است، با حالت انکار از خداوند خواست که اگر این حکم از جانب اوست، سنگی از آسمان بر سرش فرود آید. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را درجا کشت و این آیه نازل شد.

این هنرمند و پژوهشگر ادبیات نمایشی و ادبیات کهن فارسی بیان کرد: سنگی که از آسمان بر سر «نعمان بن حارث فهری» فرود آمد به تفسیر انصاری، همان سنگ به جای مانده و گرو مانده از واقعه اصحاب فیل و حمله ابابیل‌ها با سجیل‌های کشنده خود است. اصحاب فیل سپاهی به فرماندهی ابرهه بود که برای تخریب کعبه از یمن به سمت مکه حرکت کردند و خداوند با فرستادن پرندگانی کوچک به نام ابابیل آن‌ها را نابود کرد. اما یکی از این ابابیل‌ها سنگ خود را بر سر سپاه ابرهه روانه نمی‌کند و آن را به امانت پیش خود نگه می‌دارد تا روز مناسب از آن استفاده کند.

ورمزیار عنوان کرد: آن خداوندی که برای حفاظت از یک چهارگوش کعبه سنگی، یک لشکر ابابیل و هزاران سجیل را بسیج کرد بی‌شک برای حقانیت فرزند همین کعبه یعنی علی (ع) یک ابابیل و یک سجیل کافی بود.

وی خاطر نشان کرد: اینکه یک پرنده یک سجیل را 60 سال پیش خود نگه دارد شاید امکانش نباشد. اما در خاطر عامه مردم این داستان دوست‌داشتنی  و پذیرفتنی است. پس ما نقالان تا جایی را که سندیت دارد نقل می‌کنیم. هنگامی که به جایی می‌رسیم که سندیت و حقیقت ندارد از واژه «گوییا» استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال در ادامه نقل این واقعه می‌گوییم «گوییا این عذاب چنین بوده است.» این عذاب قطعا وجود داشته است اما چگونگی و نوع این عذاب به تعبیر ادبیات عامه است. هنگامی که در نثر «گوییا» می‌آوریم تعبیری است که قطعی نیست و نقل عامه محسوب می‌شود.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: نقالی و پرده خوانی حوزه هنری سوره معارج واقعه غدیر غدیر خ م سوره م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطبه های نماز جمعه شهرستان‌های هرمزگان

 نماز جمعه میناب

حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب گفت: لازم است قوای سه گانه وهمه دستگاه‌های دولتی وحاکمیتی برای ثبات اقتصادی؛ وعده صادق اقتصادی را ایجاد کنند و مشکلات معیشتی مردم راحل کنند.

نماز جمعه بندرلنگه

حجت الاسلام ابراهیم شریفی امام جمعه بندرلنگه گفت: از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان تسریع در دو بانده کردن جاده‌های مواصلاتی در کریدور غرب به شرق و تکمیل پل آبنمای روستای کنخ در جاده بندر خمیر است.

نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه

شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندرلنگه هم گفت: معلم جایگاه ویژه‌ای در قرآن و رهنمود‌های رسول خدا دارد.

نماز جمعه رودان

حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه رودان گفت: در اجرای طرح عفاف و حجاب اولویت با کار فرهنگی است.

 نماز جمعه جاسک

حجت الاسلام عباس ذاکری امام جمعه جاسک گفت: حقوق بشر آمریکایی یک شعار دروغین و سرپوش برای دخالت در کشور‌های دیگر است.

 نماز جمعه بندرخمیر

حجت‌الاسلام شعیب صالحی امام جمعه بندرخمیر نیز گفت: حوزه‌های علمیه باید نقش فعال خود را در نشر معارف فقه جعفری ایفاء کند.

 نماز جمعه سیریک

حجت الاسلام محسن سالاری امام جمعه سیریک نیز خواستار نظارت بیشتر در اجرای طرج کالابرگ الکترونیک شد.

 نماز جمعه بشاگرد

حجت السلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد گفت:مسولان از شرایط و ثبات امنیتی در کشور برای جذب سرمایه گذاری بهره ببرند.

 نماز جمعه پارسیان

حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا امام جمعه پارسیان گفت: اختصاص حق آلایندگی تاسیسات مستقر در عسلویه به پارسیان وساخت بیمارستان تامین اجتماعی از خواسته‌های مردم پارسیان است.

نماز جمعه حاجی آباد

حجت الاسلام محمد خانجانی امام جمعه موقت حاجی آباد گفت: خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا نشان از تحلیل درست و عقلانیت در دانشگاه هاست.

 نماز جمعه بوموسی

حجت الاسلام جاودان امام جمعه موقت بوموسی هم روز معلم را گرامی داشت.

نماز جمعه توکهور و هشتبندی

حجت الاسلام بهرام سلیمانی امام جمعه موقت توکهور و هشتبندی هم گفت: تحولات جهانی به سوی حمایت از مقاومت و مظلومان فلسطین است.

 نماز جمعه هرمز

حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز نیز خواستار حضور بیشتر جوانان در هیات‌ها و مراسم مذهبی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • ورمزیار: با جدایی خطیر، تیم به آرامش می‌رسد
  • ورمزیار: مسیر قهرمانی استقلال هموارتر از پرسپولیس است
  • خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان
  • ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزند‌ها دارند
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان‌های هرمزگان
  • خطبه‌های نماز جمعه تهران آغاز شد
  • درخشش گروه سرمایه گذاری غدیر و هلدینگ های زیر مجموعه آن در ششمین نمایشگاه ( ایران اکسپو ۲۰۲۴ )
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن